
Wevelgem krijgt een ombudsdienst
Waar moet je in de gemeente heen met een klacht of een opmerking? Als het gaat om losliggende tegels of een omgewaaide boom, dan kun je de diensten snel bereiken via het Meldpunt. Duizenden meldingen per jaar: het systeem werkt. Niet elke melding kan meteen worden aangepakt, maar elke melding wordt ernstig genomen en opgevolgd.
Maar waar moet je dan heen met een melding over de gemeentelijke diensten zelf? Wat als je niet echt vriendelijk behandeld bent geweest, veel te lang hebt moeten wachten op een antwoord of je meent dat je niet correct werd behandeld? Wat als een politiek mandataris zich niet aan de regels houdt en je denkt dat een ander wordt bevoordeeld? Frustrerend, en je kunt nergens terecht.
Tijd voor een onafhankelijke ombudsdienst
Of wel? Als het aan ons ligt, installeren we straks een ombudsdienst. Een onafhankelijke medewerker bij wie je terecht zal kunnen om je verhaal te doen. Iemand die naar je luistert, en meezoekt naar een oplossing. Géén politiek dienstbetoon, want dat wordt al snel voortrekkerij of willekeur. Wel iemand die noteert, advies geeft, bemiddelt en rapporteert aan de gemeenteraad. Zo kunnen we problemen écht in kaart brengen en wordt er écht naar jou geluisterd.
Grote gemeenten, ziekenhuizen, overheidsbedrijven… Allemaal hebben ze zo’n ombudsdienst. Als het aan ons ligt, wordt Wevelgem de eerste middelgrote gemeente waar je als inwoner bij zo’n dienst terechtkunt met klachten óver het gemeentebestuur zelf.
#LOVE8560 #twordthiernogbetervoorjou